اندیشه مهدویت و آسیب ها
|
|
اندیشه مهدویت و آسیب ها محمد صابر جعفری
مقوله مهم مهدویت، به دلیل اثرات بسیار حیاتبخش و بهجتزایی که دارد؛ در معرض خطرات و آسیبهایی است. نوشتار حاضر بدنبال طرح برخی آسیبها، با ذکر پیامدها و خاستگاه هر یک بوده و در پایان به مبارزه و درمان آن همّت گمارده است؛ این آسیبها به قرار ذیلاند: 1. برداشتهایی انحرافی از مقوله انتظار فرج؛ 2. افراط و تفریط در ارائه چهرة مهر و قهر از امام عصر(عج)؛ 3. طرح مباحث غیرضروری؛ 4. شتابزدگی و تعجیل؛ 5. توقیت و تعیین وقت ظهور؛ 6. تطبیق نادرست نشانههای ظهور؛ 7. افراط و تفریط در تبیین مفهوم غیبت؛ 8. ملاقات گرایی؛ 9. آرزوگرایان بی عمل؛ 10. عاشق نمایان دنیاخواه؛ 11. مدعیان دروغین مهدویت و نیابت خاصه و عامه؛ 12. عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب عام؛ 13. فعالیتهای غرب و مستشرقان.
پیش در آمد هر امر مهمی به نسبت اهمیتش، در معرض خطرها و آسیبهایی است.مقوله مهم مهدویت هم با اثرات بسیار حیاتبخش و بهجت زای خود که کمترین آنها، امید به آینده و سر فرو نیاوردن در مقابل حوادث،ستمهاوسختیهاست، از این قاعده مستنثی نیست. آنچه بدنبال طرح آنیم؛ آسیبهایی است که پیش از ظهور و در دوران غیبت رخ مینماید. سخن از آسیبهای دیگر مانند آنچه در مقابل جریان قیام مهدوی رخ مینماید، را به وقتی دیگر وا میگذاریم. هدف این نوشتار، بررسی برخی آسیبها با تبیین آثار و خاستگاه هر یک است تا راه مبارزه و درمان آنها روشن گردد.
1. برداشتهای انحرافی از مقوله انتظار فرج 1ـ1ـ برخی انتظار فرج را در دعا برای فرج، امر به معروف و نهی از منکرهای جزئی منحصر دانسته و بیشتر از آن، وظیفهای برای خویش قائل نیستند. 1ـ2ـ گروهی دیگر، حتی امر به معروف و نهی از منکرهای جزئی را نیز بر نمیتابند. چون معتقدند در دوران غیبت، کاری از آنها بر نمیآید و تکلیفی به عهده ندارند، و امام زمان(ع) خود، هنگام ظهور کارها را اصلاح میکند. 1ـ3ـ پندار گروه سوم چنین است که جامعه بایستی به حال خود رها شود و کاری به فساد آن نباید داشت تا زمنیه ظهور ـ که دنیایی پر از ظلم و فساد است ـ فراهم آید. 1ـ4ـ گروه چهارم، انتظار را چنین تفسیر میکنند: نه تنها نباید جلوی مفاسد و گناهان را گرفت، بلکه بایستی به آنها دامن زد تا زمینه ظهور حضرت حجّت هر چه بیشتر فراهم گردد. 1ـ5ـ دیدگاه پنجم، هر حکومتی را به هر شکل ، باطل و برخلاف اسلام میداند و میگوید: ((هر اقدامی برای تشکیل حکومت در زمان غیبت، خلاف شرع و مخالف نصوص و روایات معتبر است)) به این استدلال که در روایات آمده است: ((هر عَلَم و پرچمی قبل از ظهور قائم(ع) باطل است.))[1]
پیامدها: پیش از طرح منشأ و علل چنین دیدگاههایی، لازم است برخی از پیامدهای این نظریات گفته شود تا مشخص گردد که چرا این برداشتها، برداشت انحرافی (انتظار تلخ یا منفی) نامیده میشود: 1- قانع بودن به وضع موجود و عدم کوشش برای تحقق وضعی برتر 2- عقب ماندگی توده 3- تسلّط بیگانگان و زبونی در مقابل آنها (نبودن استقلال و آزادی) 4- ناامیدی و پذیرش شکست در حوزه فرد و اجتماع 5- ناتوانی دولت و نابسامانی کشور 6- فراگیر شدن ستم و انفعال و بی تحرّکی در مقابل ظلم 7- قبول ذلّت و بدبختی در حوزه فرد و اجتماع 8- تنبلی و بیمسؤولیتی 9- مشکلتر ساختن حرکت و قیام امام زمان(ع) چرا که هر چه فساد و تباهی بیشتر شود، کار امام(ع) در مبارزه سختتر و طولانی میگردد 10- تعطیلی محتوای بسیاری از آیات و روایات مانند: امر به معروف و نهی از منکر، سیاست داخلی و خارجی، چگونگی برخورد با کفار و مشرکان، دیه، حدود، دفاع از محرومان عالم و... .
خاستگاه منشأ برداشتهای انحرافی عبارت است از: 1- کوته فکری و عدم بصیرت کافی نسبت به دین 2- انحرافات اخلاقی (برخی از قائلان دیدگاه دوم) 3- انحرافات سیاسی(برخی از قائلان دیدگاه چهارم و پنجم) 4- توهم اینکه امام زمان(ع) کارها را به وسیله اکراه و اجبار یا فقط از طریق معجزه انجام میدهد؛ پس نیاز به مقدمات و زمینهسازی نیست. 5- توهم اینکه غیر از امام زمان(ع) هیچ کس نمیتواند همه فسادها و تباهیها را به صورت کامل بر چیند و تمامی خیرها و صلاحها را در همه ابعاد و زمنیهها حاکم سازد؛ پس کاری از دیگران بر نمیآید. 6- هدف، وسیله را توجیه میکند: ((الغایات تبرّر المبادی؛ هدفها، وسیلههای نامشروع را مشروعیت میبخشد.)) پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعة فساد است. 7- عدم فهم صحیح روایتهایی که ظلم و جور آخرالزمان را مطرح میکنند و این اشتباه که پس بایستی، یا کاری به فساد و تباهی نداشت و در قبال آن، موضعِ بی طرفی اتخاذ کرد (دیدگاه چهارم) یا حتی دیگران را به گناه فرا خواند (دیدگاه پنجم). 8- جدای از مسایل سیاسی و اهل سیاست که به دنبال رکود جوامع اسلامیاند، عدم فهم روایات ((بطلان هر عَلَمی قبل از ظهور)) نیز، زمینه ساز دیدگاه پنجم است.
مبارزه و درمان قبل از پاسخ تفصیلی به دیدگاهها و علل اشتباهات، چند نکته را که در حل زیربنایی مطالب مذکور مفید است، یادآوری میکنیم: 1- علم و بصیرت در دین، در مقابل کج اندیشیها و برداشتهای غلط 2- تقوا در مقابل هوی و هوس 3- علم و بصیرت در حوزه سیاست و اجتماع برای تشخیص دوستان و دشمنان و روشن شدن عملکرد سیاست بازان 4- تبیین و روشنگری اندیشمندان و علما در حوزه مسائل دینی و سیاسی و اجتماعی 5- پیروی از علمای راستین که مصداق نایبان عام امام زمانند 6- به حاشیه راندن تفکرات متحجرانه و جمودگرا.
پاسخ تفصیلی: 1. حرکت امام زمان(ع) مانند امور دیگر، روال طبیعی دارد و قرار نیست همه امور، معجزه آسا صورت پذیرد. امام صادق(ع) فرمود: ((لو قد خرج قائمنا(ع) لم یکن الا العلق و العرق و النوم علی السروج[2]؛ قائم ما که قیام کند، جز عرق ریختن و خواب (از فرط خستگی و مبارزه پی در پی ) بر روی زینها نیست)). 2. قیام امام زمان(ع) زمینه سازی و آمادگی میطلبد. چنانکه در روایات، عدهای به عنوان زمینهسازان حکومت مهدی(ع) نامبرده شدهاند: ((فیُوطِئُون لِلمهدیّ یَعنی سُلطانه)).[3] در روایات دیگر، در توصیف منتظران واقعی آمده است: انّ اهل زمان غیبته و القائلین بامامته والمنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان... اولئک المخلصون حقّاً و شیعتنا صدقاً و الدُّعاة الی دین الله سرّاً و جهراً[4]. ...آنان خستگی ناپذیر، در آشکار و نهان دیگران را به دین خدا فرا میخوانند. 3. اگر اصلاح به صورت کامل مقدور نیست، اصلاح در حد توان، ساقط نشده است. آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید 4. این دیدگاه ((هدف، وسیله را توجیه می کند)) از نظر دین کاملا اشتباه است؛ زیرا همان طور که حکومت حضرت مهدی(ع) ریشه کن کننده ظلم و جور و برپا کننده عدل است و از قلدری و قساوتْ تهی میباشد، راه پیدایش این مقصود نیز بایستی چنین باشد: از ظلم و جور دور، از قساوت و قلدری برکنار و از دروغگویی و ریاکاری خالی باشد. قداستْ مجوّز گناه نمیشود؛ چرا که گناه جز گناه نمیزاید و با ظلم نمیشود عدل به پا کرد و با عقیدة انتقام نمیتوان دادگری کرد.[5] 5. بدیهی است که لازم نیست همه مردم ظالم یا فاسد گردند تا ((ظلم فراگیر)) به وجود آید. آری، نگاهی کوتاه و گذرا به جهان نشان میدهد که ظلمْ عالم را فرا گرفته است، عدهای ظالمند و بسیاری مظلوم. از طرفی هیچ منافاتی ندارد که در کنار این ظلم وجور، دوستان و منتظران آن حضرت با زمینه سازی مثبت و آیندهساز، در اندیشه مقدمه چینی برای انقلاب جهانی ایشان باشند. پس ظلم و فساد به صورت نسبی در جهان شیوع دارد. امام صادق(ع) میفرماید: ((...لاوالله لایأتیکم حتّی یشقی من شقی و یسعد من سعد[6]؛ این امر (فرج) تحقق نمیپذیرد تا اینکه هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود برسند)). پس سخن در این است که گروه سعادتمند و شقاوتمند هر کدام باید به نهایت کار خود برسند. نه اینکه ((سعید))ی در کار نباشد و فقط اشقیا به منتها درجه شقاوت برسند. از سوی دیگر، بدیهی است که آیات و روایات ما را به مبارزه با ظلم و ستم فرا خواندهاند. پیامبر گرامی اسلام فرمودهاند: یکون فی آخر الزمان قوم یعملون المعاصی و یقولون انّ الله قد قدرها علیهم، الرادّ علیهم کشاهر سیفه فی سبیل الله؛[7] در آخرالزمان، گروهی معصیت میکنند و میگویند: ((خدا برای آنان چنین مقدّر کرده است.)) (کنایه از جبر) کسی که اینها را رد کند مانند کسی است که در راه خدا شمشیر کشیده است. 6 . در مورد ((بطلان هر عَلَمی قبل از ظهور)) گفتنی است که این روایات مانند احادیث دیگر لازم است بر قرآن، سنّت و عقل عرضه گردند تا مواردی مانند: ((حکومت))، ((تخصیص))، ((تخصّص)) و ((ورود)) و راههای دیگرِ جمع، اِعمال شود. حتی در روایات آمده است که اگر روایتی مخالف صریح قرآن بود، بایستی کنار نهاده شود. به هر حال آنچه آیات و روایات و عقل ما را به آن رهنمون میشوند، بطلان همه قیامها، فعالیتها و جریانهای قبل از ظهور نیست، بلکه منظور از بطلان قیام و عَلَم در روایات، بطلان قیامی است که به نام حضرت مهدی(ع) صورت گیرد ـ چنان که قیام زید و امثال آن در روایات معتبر، تأیید شدهاند[8] ـ به عنوان نمونه به ذکر روایاتی بسنده میکنیم: امام کاظم(ع) فرمود: رجل من اهل قم یدعو الناس الی الْحقِّ یجتمع معه قوم کزبر الحدید لاتزلّهم الریاح العواصف ولایملّون من الحرب ولا یجبنون وعلی الله یتوکلون والعاقبة للمتقین[9]؛ مردی از اهل قم، مردم را به حق دعوت میکند. طرفداران و یاران او، مردمی استوارند و آهنین که از جنگ خسته نمیشوند و از دشمن نمی هراسند و تنها به خدا توکل می کنند و عاقبت نیز از آن کسانی است که اهل تقوا هستند. در روایت دیگر، امام باقر(ع) کشتگان مبارزان قبل از ظهور را به عنوان شهید یاد میکند: ((...قَتْلاهْم شُهَداء))[10].
|
سه شنبه 86 آبان 15 |
نظر بدهید
|
طبقه بندی: آشتی با امام زمان
|
|
|