سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

عشق یار

 
 

 
 
 

پیوند های روزانه

موتور جستجوی شیعه

اخبار روزانه

طرح گل نرگس

 

خبرنامه

   
 
 

امکانات جانبی

پیام‌رسان
نقشه سایت
اوقات شرعی
RSS 2.0

 

 

دانشنامه مهدویت

لوگو دوستان

 

آمار وبلاگ

کل بازدید : 221327
بازدید امروز :22
بازدید دیروز : 4
تعداد کل پست ها : 130

 

مکان و اقامتگاه امام عصر(عج)

 

 

 

 


مکان و اقامتگاه امام عصر(عج) کجاست؟!

احادیث بسیاری درباره اقامتگاه امام عصر(عج) وجود دارد بعضی به مکان اشاره می کنندو برخی برای حفظ جان ایشان این امر رامسکوت باقی می گذارند.

خبرگزاری شبستان: در میان مسائل مختلفی که پیرامون مباحث مهدویت مطرح است مکان و محل زندگی حضرت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. با بررسی روایاتى که در این زمینه وجود دارد در می یابیم این روایات به سه دسته تقسیم می شوند:

1.برخی ازآن ها محل خاصى را تعیین نمی کند و جایگاه حضرت را در بیابان‌ها و کوه‌ها معرفى می کند. از آن جمله، حضرت مهدى (1) به پسر مهزیار مى فرماید: فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت... و فرمان داد که براى سکونت، کوه هاى سخت وسرزمین هاى خشک ودور دست را برگزینم. (1) این بخش از روایات گویاى آن است که حضرت از حوزه دسترسى مردم به دور است و به سختى و دشوارى زندگى می کند و کسی از محل زندگى وى آگاه نیست.

2. برخى روایات، منطقه خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت نام مى برند و محدوده آن را نیز تعیین می کنند:

الف. مدینه و پیرامون آن : ابی بصیر می گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: صاحب الزمان را عزلت و غیبتی است که درآن، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند و وحشت و تنهایى را از وى دور می کنند، و خوب جایگاهی است مدینه(2).

روایت دیگرى است که مکان حضرت را کوه رضوى، دراطراف مدینه نام مى برد. راوى می گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء اطراف مدینه که رسیدیم، حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانی ادامه داد... و فرمود: این کوه "رضوى" نام دارد. خوب پناهگاهی است براى خائف امام زمان (ع) در غیبت صغرى وکبرى. (3)

ب. مکه و پیرامون آن : برخى روایات استفاده مى شود که آن حضرت در مکانى به نام ذى طوى پیرامون مکه زندگى می کند واز همان جا نیز همراه یارانش قیام خواهدکرد. امام باقر(ع) فرمود: امام زمان(ع) را غیبتی است در بعضی از دره ها واشاره کرد به منطقه ذى طوى (4). درادامه این روایت و روایات دیگر، محل ظهور و خروج آن حضرت و مرکز تجمع یاران و دوستان وى نیز، همین منطقه یاد شده است. (5)

3. دسته سوم اخبارى است که مانند دسته اول، جایگاهى خاص را نام نمى برد، ولی از وى به عنوان فردى که با مردم حشر و نشر دارد و به گونه ناشناس زندگى می کند، نام برده است.

امام صادق(ع) مى فرماید: صاحب الامر(ع) در میان مردم رفت وآمد می کند، در بازار قدم مى زند، لکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا خود را معرفى کند... (6)

بین این سه دسته از روایات، تضاد و تنافى نیست نام بردن مکانى خاص، با زندگى به شکل ناشناس قابل جمع است انتخاب کوه ها و مکانهای دست نیافتنی در حال ضرورت و نیاز نیز امری طبیعی و موافق با اصل تقیه است. (7)


پی نوشت:
1. غیبة طوسى ص 266
2 . بحارالانوار، ج 52 ص 153 اصول کافى، ج1، ص 340
3. غیبة طوسى، ص 162
4 . غیبت نعمانی ص 182
5 . همان ص 315
6 . همان ص 164
7. چشم به راه مهدى، ص 351


شنبه 86 آبان 19 | نظر بدهید

طبقه بندی: آشتی با امام زمان

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin